Smrt trojice mornara Jadrolinije – država ne brine za svoje tvrtke ni radnike

Smrt trojice mornara Jadrolinije – država ne brine za svoje tvrtke ni radnike

Autor/ica: Radnička fronta

Brutalna smrt trojice mornara Jadrolinije u kolovozu ove godine ukazala je na duboke probleme i način na koji država shvaća brigu za svoje tvrtke i radnike. Trojica radnika poginula su jer se srušila rampa trajekta, a istraga još traje.

A da je odgovornosti Ministarstva mora, pomorstva i infrastrukture, ministra kao i Uprave, bilo i prije nesreće, dokazuju pisma koja su slali sindikalisti ministarstvu i ministru u kojima upozoravaju na teške radne uvjete pomoraca, na stare brodove, neadekvatne radne uvjete. Samo 8 dana (!) prije nesreće Sindikat pomoraca Hrvatske (SPH) i Strukovni sindikat pomoraca Jadrolinije (SSPJ) upozorili su Ministra i predsjednika Skupštine Jadrolinije na loše uvjete rada pomoraca, od kadroviranja do nepotizma, „smanjenu mogućnost kvalitetnog održavanja brodova u remontima”, „neiskusnu kupovinu nesigurnih i starih brodova”, te na niz drugih problema, koji uključuju i klasičnu i dobro poznatu situaciju nepoštene borbe među sindikatima, od kojih onaj reprezentativan, najčešće samo simulira borbu za radnička prava i služi vladajućima na volju.

Na ove probleme nereprezentativni sindikati upozoravaju očito godinama, pa je tako objavljeno i pismo iz 2022. godine koje upozorava na to da se na reklame potrošilo oko 2 milijuna kuna, na ogromno povećanje plaća članovima Uprave Jadrolinije (sve odreda HDZ-ovci), dok se već i tad upozorava na loše održavanje brodova. Zanimljivo, medijska agencija iz koje je u Jadroliniju došao predsjednik uprave David Sopta (HDZ) te godine ostvaruje stopu rasta od čak 34% u odnosu na prethodnu godinu.

Drugim riječima Jadroliniju vladajući vode kao bunar za klijentelističko namirivanje podobnih kadrova, što direktno što izdašnim istakanjem javnih novaca u džepove privatnih medijskih firmi dok se za radnike i brodove - nema novaca.

To su pomorci upozoravali već u siječnju 2022. godine❗

Godinu prije, 2021. godine upozoravali su više-manje na iste stvari – od lošeg rasporeda smjena pomoraca, niske plaće, nedovoljnog broja članova posade, „potrebu stalnog obučavanja” (!), općenito na loše uvjete rada pomoraca na katamaranima, brodovima i trajektima.

I sada se, nakon znakovite šutnje, Butković pojavljuje da kaže da će biti odgovornosti „ako ona postoji”. Pa čovječe da imaš malo obraza, dao bi ostavku i poklonio se žrtvama svojeg mandata – trojici vrijednih radnika koji su godinama vrijedno radili, vjerovali u svoju struku, dok si ti po njoj gazio i obilato nagrađivao poslušnike i kapitaliste iz medijskog sektora, dozvoljavao da radnici rade u nesigurnim uvjetima na brodu starom 55 godina (!), dozvoljavao da pomorci rade u smjenama od 14 sati! 58-godišnji vođa stroja iz Višnića Boško Kostović, kao i kormilari, 38-godišnji Marko Topić iz Solina i 54-godišnji Denis Šarić iz Zadra - vjerovali su u ono što su radili i imali povjerenja u sustav.

No osim ministra spomenimo i HDZ-ovca Davida Soptu, šefa Uprave, koji je imao obraza nakon tragedije izjaviti „Usmjerimo se na nastavak sezone” (!). Dakle preko leševa, sve za strane turiste! Osim što je to potpuno zločinačka izjava – smatrati da ne treba tražiti odgovornost već osigurati nastavak djelatnosti koja odnosi živote domaćih radnika, kako je primijetio sindikalist iz SSPJ – gdje su domaći putnici koje brodari prevoze cijele godine, otočani? HDZ doslovno prinosi žrtve na oltar (stranih) turista, dok domaće radnike smatra potrošnom robom.

Ministar smatra da je ovo očekivana nesreća zbog velikog broja brodica i brodova koji plove našim morem (!), te da treba sankcionirati one koji se „ne drže određenih propisa”, pripremajući tako teren (kao i njegov državni tajnik Bilaver jučer) za svaljivanje odgovornosti na radnike ako se „nisu držali pravila”. Kojih se to pravila možeš držati na brodu koji je tako star da ga treba u staro željezo?

Domaća brodogradilišta mogla bi pak izgraditi cijelu flotu novih i suvremenih brodova, no tu brodogradnju uporno HDZ (nastavak politike SDP-a) – uništava. No i ova nesreća će tim antiradničkim političarima moguće poslužiti za privatizaciju djelatnosti linijskog brodara.

𝗗𝗼𝗸𝗹𝗲❓ Kada će biti dovoljno, kada ćemo se moći usmjeriti na sigurnost i dobar život radnika❓ Kada ćemo prestati sa štetnim politikama❓ Kada prođe sezona❓ Kako da ne❗
 
Minimum koji bi trebalo sada tražiti jest:
 
🔴 Ostavka ministra Butkovića i predsjednika Uprave Jadrolinije Davida Sopte❗
🔴 Smjenu nenarodne vlasti❗
🔴 Politike za radništvo, poštivanje radničkih prava! Bolje uvjete rada radnicima Jadrolinije❗
🔴 Reviziju zakona koji su osigurali tzv. „reprezentativnim sindikatima” da rade protiv radnika, za vladajuće i kapitaliste❗
🔴 Pokretanje domaće proizvodnje, jačanjem oslabljenih brodogradilišta❗