Izdvajanje ZET-a i Velesajma iz Zagrebačkog holdinga: smanjenje plaća radnicima, kupovina stranih tramvaja i privatizacija Velesajma

Gradonačelnik je na prosinačku sjednicu Gradske skupštine dao prijedlog da se ZET i Velesajam izdvoje iz Zagrebačkog holdinga d.o.o. [1]. To se u obrazloženju pravda “interesom učinkovitijeg raspolaganja imovinom”, provođenjem “efikasnije unutarnje organizacije” uz “istovremenu racionalizaciju troškova”, te se još navodi da će tako biti lakše povući sredstva iz EU fondova.

Što stoji iza svih ovih fraza i koji su pravi razlozi ovog izdvajanja? “Racionalizacija troškova”, kako je RF saznao na Odboru za gospodarski razvoj od gradske uprave, samo je fraza za smanjivanje radničkih plaća koje se planira u ZET-u kada im, nakon godinu dana, istekne kolektivni ugovor.

Što se tiče EU fondova, ne postoje, čini se, pravi formalni razlozi da bi se ZET izdvajao iz Holdinga, nego se samo nagađa da će tako biti lakše dobivati sredstva iz fondova. Iako se isti argument nije upotrebljavao za Čistoću koja će sredstva iz EU fondova povlačiti unatoč tome što je dio Holdinga.

No problem se EU fondovima za nabavu tramvaja je u nečem drugom, slično onome što smo već govorili kada je bila riječ o otpadu [2]. Da, iz uske je perspektive gledano stvarno razumno iskoristiti EU fondove za nabavu novih tramvaja - prema riječima gradske uprave na Odboru za gospodarski razvoj, planira se nabava novih 60 tramvaja u skorije vrijeme. Međutim, gledano iz šire perspektive, EU fondovi su jako problematični [3].

Naime, zanemarimo li čak to da Hrvatska još uvijek više daje novca EU nego što ih prima nazad [4], problem je to što, ako se kupovina tramvaja financira iz sredstava EU (iako su to zapravo naša sredstva koja smo mi dali u EU pa nam ih samo djelomično vraćaju), ta kupovina može biti bazirana na isključivo ekonomskim osnovama - tj. mora se uzeti najpovoljnija ponuda, bez obzira odakle je (to je naprosto neizbježno prema EU pravilima).

To će konkretno značiti da će tih novih 60 tramvaja najvjerojatnije biti od nekog zapadnoevropskog proizvođača - tu se onda lijepo vidi kako novac koji mi “dobivamo” iz EU fondova (a zapravo je to samo dio novca koji mi kroz članarinu, novac od carine itd. dajemo u EU) zapravo služi kao subvencija zapadnoevropskom kapitalu.

Prema riječima gradske uprave na Odboru za gospodarski razvoj, dosad se, kad su se kupovali novi tramvaji od Gjure Gjakovića i Končara, itekako gledalo da se posao dâ domaćoj proizvodnji. Što je onda korisno za sve nas jer se kod nas zapošljavaju radnici, proizvodi se, BDP je veći, više se novca troši, više se oporezuje itd. Ovako će ta sredstva odlaziti u već razvijene zemlje zapadne Evrope.

Što se tiče Velesajma, zadnja velika ulaganja u nj su bila, prema priznanju gradske uprave na Odboru za gospodarski razvoj, 1987. (za Univerzijade, u bivšem sistemu). Točno 30 godina se u Velesajam praktički ništa ne ulaže - iako se zna da svaka kuna uložena u Velesajam multiplikativno Gradu donosi 11 kuna.

Trenutno je 100% Velesajma i tamošnjeg prostora u vlasništvu Grada, a tako će zbog poreza nužno ostati i još 5 godina nakon izdvajanja. No nakon toga je moguće da će doći do, bar djelomične, privatizacije.

Neki paviljoni na Velesajmu već 30 godina nisu u upotrebi, a ne mogu se upotrebljavati čak ni za skladišta - a Velesajam je danas, nažalost, pretežno jedno veliko skladište, što je isto otužna činjenica. 2/3 upotrebljivih zgrada je u najmu, pretežno kapitalističkog (privatnog) sektora.

Jedino rješenje ovog gradonačelnika i gradske uprave - nakon što oni sami već 17 godina ništa s Velesajmom nisu učinili - jest, očito, da se Velesajam dâ u privatne ruke. Dakle, “rješenje” je opet ono isto - privatizacija - koje nas je u Hrvatskoj i dovelo do katastrofalne situacije u kakvoj smo danas. Sami nisu činili ništa, sami su Velesajam upropastili i onda će to “riješiti” tako da će ga predati u tajkunske ruke.

I, kao zaključak, što će na kraju biti posljedica ovih izdvajanja? Posljedica će biti smanjenje plaća radnicima ZET-a, subvencioniranje zapadnoevropske industrije kroz nabavku stranih tramvaja te početak dugoročnijeg procesa na privatizaciji Velesajma. Reklo bi se - samo nastavak iste one štetne politike koju gledamo već skoro 30 godina.

[1] http://web.zagreb.hr/sjednice/2017/sjednice_skupstine_2017.nsf/CPDNW?OpenFrameset
[2] https://www.radnickafronta.hr/zagreb/zagrebacka-skupstina/620-gospodarenje-otpadom-ili-kako-eu-pomaze-sebi-cak-i-kad-prividno-pomaze-nama
[3] https://www.radnickafronta.hr/citaonica/clanci/575-realan-pogled-na-eu-mitovi-zablude-i-cesto-postavljana-pitanja
[4] https://www.jutarnji.hr/vijesti/hrvatska/vise-novca-dajemo-u-eu-nego-sto-povlacimo-u-2017-dobili-smo-gotovo-2-milijarde-kuna-manje-od-planiranog/6729255/