Izjava za medije povodom odluke Gradske skupštine da ne podrži prijedlog Radničke fronte za pomoć radnicama i radnicima tvrtki u stečaju

Izjava za medije povodom odluke Gradske skupštine da ne podrži prijedlog Radničke fronte za pomoć radnicama i radnicima tvrtki u stečaju

Zastupnici Lijevog bloka (Radnička fronta, Zagreb je naš, Nova ljevica, Za grad) i predstavnici radnika DIOKI-ja, Kamenskog i Gredelja su se okupili da izraze nezadovoljstvo odlukom Gradske skupštine koja je na svojoj 8. sjednici u utorak (30. 1.) glasala protiv prijedloga mjere koja bi pomogla radnicima i radnicama tvrtki u stečaju da dođu do svojih teško zarađenih plaća. Radnička fronta je na 8. sjednici Gradske skupštine ispred Lijevog bloka predložila da se Odluci o komunalnoj naknadi, čl. 8. dodaju dva nova stavka koja bi omogućila da Grad djelomično oslobodi ili odgodi naplatu komunalne naknade onim tvrtkama u stečaju koje imaju dugove prema radnicima. Tako bi se u stečajnom postupku u slučaju priljeva određenih sredstava (recimo od prodaje nekretnina) iz stečajne mase umjesto za račune za komunalnu naknadu izdvojilo za radničke plaće.

Na sjednici prijedlog nije prošao jer su Milan Bandić 365 stranka rada i solidarnosti (!), HDZ i Neovisni za Hrvatsku glasali protiv i suzdržano. U raspravi se osim jednog zastupnika NHR nitko od njih nije udostojio obrazložiti svoju odluku.

Zastupnik Tomislav Jonjić (NHR) pak optužio je Radničku frontu da "podilazimo radnicima". Pa naravno da „podilazimo“ radnicima, i trebalo bi im „podilaziti“ u vrijeme kada su radnici na zadnjem mjestu svim parlamentarnim strankama u Hrvatskoj. I ne radi se o “podilaženju” nego o BORBI za radnike.

 preview 2

Gradonačelnikovo objašnjenje

Gradonačelnik je četiri dana prije Sjednice poslao negativno mišljenje (doslovno jednu rečenicu), a uz njega je samo priložio dopis Gradskog ureda za prostorno uređenje koje pak namjerno ili slučajno, potpuno pogrešno interpretira prijedlog i citira polu-informacije i pogrešne zakone i članke zakona

U tom se obrazloženju tvrdilo da se naš prijedlog kosi s Zakonom o komunalnom gospodarstvu i to prema članku 23. alineja (br. 6) koja nema veze s našim prijedlogom, a gdje stoji da se od komunalne naknade mogu osloboditi "samo nekretnine važne za jedinicu lokalne samouprave" (primjerice vrtići, muzeji, škole). No ovaj isti 23. članak (alineja br. 7) određuje da predstavničko tijelo jedinice lokalne samouprave samostalno donosi sve "opće uvjete i razloge zbog kojih se u pojedinim slučajevima može odobriti potpuno ili djelomično oslobađanje od plaćanja komunalne naknade". Dakle upravo članak 23. propisuje da svako tijelo jedinice lokalne samouprave samo određuje sve uvjete za to izuzeće, pa može i odrediti da te uvjete za izuzeće mogu ispunjavati i firme u stečaju koje duguju radnicima, a ne samo kulturne ustanove vrtići, škole i muzeji. (Dakle Zakon ne navodi taksativno koje institucije i ustanove već samo određuje da se to treba definirati na razini lokalne samouprave.)

Nadalje, u tom dopisu piše da je prijedlog suprotan Stečajnom zakonu članku koji određuje redosljed naplate. Točno je da taj zakon onemogućava da radnici budu na prvom mjestu, ali mi ovom promjenom Odluke omogućavamo da ostane novaca za radnike, a ne uplićemo se u redosljed naplate koji je određen Stečajnim zakonom.

I konačno tu se čak tvrdi da bi takvo pomaganje radnicima bilo zadiranje u tržišnu utakmicu i to prema Ugovoru o funkcioniranju Europske unije jer bi se navodno selektivno dala prednost određenim poduzetnicima. Osim što je takvo objašnjenje groteskno ako uzmemo u obzir da bi se ove mjere da su implementirane danas, uglavnom odnosile na poslovne mrtvace, tvrtke u stečaju bez ikakve proizvodnje, kao što su Dioki i Kamensko, koje teško mogu konkurirati u famoznoj "tržišnoj utakmici", čak i taj Ugovor o funkcioniranju Europske unije, članak 107. predviđa neke socijalne mjere – što ovaj prijedlog zapravo jest.

No osim toga, da se takvo navodno "zadiranje u tržišnu utakmicu" već provodi dokazuju i drugi primjeri oslobađanja od komunalne naknade.

 

  • Tako je Grad Sisak usvojio 2015. godine Pravilnik o kriterijima, uvjetima... za otpis potraživanja, odgodu plaćanja ili obročnu otplatu potraživanja za javna davanja koja uključuju i komunalnu naknadu.

  • Grad Opatija također Odlukom o izvršavanju proračuna za 2017. omogućava otpis duga za fizičke, a odgodu plaćanja javnih davanja za fizičke i pravne osobe.

  • U Bjelovaru su propisani brojni slučajevi prema kojima se u budućnosti u potpunosti oslobađa poduzeća od komunalne naknade radi poticanja ulaganja.

  • U Garešnici se ovlašćuje se Gradonačelnik da u opravdanim slučajevima može donijeti Odluku o privremenom, potpunom ili djelomičnom oslobađanju od plaćanja komunalne naknade.

  • Baškoj na Krku su donijeli važeći propis koji omogućava odgodu naplate komunalne naknade. U njihovom pravilniku stoji „Privremeno se može, u potpunosti ili djelomično, temeljem Odluke Općinskog načelnika, osloboditi plaćanja komunalne naknade poduzeće kada je u likvidaciji ili stečaju.“

  • U mnogim je slučajevima već zabilježena mjera oprosta dugova investitorima.

 

 preview 1

 

Linkovi